Saturday, April 10, 2010

Kek Lapis Chocolate Cheese


Sekali lagi ingin mencuba resipi "hot" ini, diceduk dari Nomie Cakes (http://keklapis.com/) serta mendapat izin untuk publish dalam blog KEK WARISAN BONDA. Untuk info rakan baik saya, Ayudi di Kuala Lumpur alhamdulillah mendapat banyak tempahan untuk kek ini sejak saya emel akhir Mac lepas. Jadi, worth juga mencuba resipi ni........

The first time buat, a little bit keras, after berbalas-balas emel dengan cifu Nomie Cakes, saya buat juga experimen ubah sedikit dari resipi asal (hanya gunakan 10 biji telur ayam, tak asingkan telur), tapi I think the small change was not successful & I decided to stick to the original recipe then. Anyway, saya turunkan resipi asal untuk tatapan peminat Kek Lapis. Dah bersedia............here it goes !!!!


KEK LAPIS CHOCOLATE CHEESE

Bahan A


12 biji kuning telur

6 biji putih telur

360 gm gula halus

300 gm tepung Hong Kong

2 sudu makan ovalette


Bahan B

Untuk Cheese

250 gm cream cheese

4 sudu makan susu pekat

1 sudu teh lemon paste


Untuk Coklat

250 gm butter

4 sudu makan susu pekat

150 gm cooking coklat - dicairkan

1 sudu makan coklat paste


CARA:

1. Pukul Bahan A sampai kembang. Bahagi 2 dengan berat yang sama. Cheese dipukul sehingga berkrim, begitu juga adunan untuk coklat. Butter & susu pekat manis dipukul putih. Masukkan ke dalam adunan A yang telah dibahagi 2 tadi. Coklat yang dicairkan tadi masukkan ke dalam adunan tadi dan akhir sekali masukkan coklat paste.

2. Sediakan loyang 9"x9"x3". Bakarkan adunan kek ini berlapis-lapis, coklat, cheese, coklat, cheese sampai habis.

3. Dah siap sejukkan dalam peti sejuk, biar semalaman, barulah dipotong.

NOTES:
Apabila guna mixer industri untuk mengadun Bahan A boleh dipukul sekali, kalau guna hand mixer, masuk tepung paling akhir.

No comments:

Post a Comment