Friday, September 23, 2011

Resipi Cotton Soft Japanese Cheesecake

Dah lama tak masukkan resipi dalam blog, kali ini Cotton Soft Japanese Cheesecake menjadi pilihan kerana selain sponge cake & cheesecake yang ditempah oleh rakan2, alhamdulillah kek ni mendapat sambutan juga pada tahun ini. Pertama kali buat, saya teramatlah suka dengan rasanya, teksturnya. Yang bestnya, tekstur kek lebih lembut lagi dari sponge cake & mouth watery bila dimakan. Lebih2 lagi bila dihias dengan fresh cream atau just letak blueberry filling atasnya. Penggunaan jus lemon menambahkan lagi kesedapan kek ni. Resipi ni diperolehi dari Milla (http://bakewithmilla.blogspot.com/). Katanya sumber resipi ni dari yang bernama ALMA.




BAHAN A:

250 gm cream cheese

50 gm butter

100 ml susu segar

(kalo takde bole guna susu cair yg telah ditambah sedikit air)

6 biji kuning telur

1 sudu besar jus lemon

1/4 sudu kecil garam

60 gm tepung kek / tepung superfine

20 gm tepung jagung

BAHAN B:

140 gm gula (granulated sugar)

6 biji putih telur

3/4 sudu kecil jus lemon

CARA MEMBUATNYA:


1. Adunan A: Cairkan cream cheese, butter & susu dgn teknik double boiler. Bila dah cair, sejukkan. Kemudian campurkan ke dalam adunan cream cheese tadi dengan tepung, tepung jagung, kuning telur, garam & jus lemon. Gaul sebati dgn spatula @ senduk kayu saja.




2. Adunan B: Dalam bekas yang lain, pukul putih telur bersama jus lemon sampai berbuih (foamy). Lepas tu tambahkan gula & pukul sampai bertanduk (soft peak).




3. Campurkan adunan B yang dah gebu tu ke dalam adunan A & gaul hingga sebati. Sediakan loyang bulat 8" (saya guna 9"), griskan bawahnya & tepi disalut dgn kertas baking.




4. Bakar dalam kira2 sejam 160 darjah celcius menggunakan cara double boiler @ bain-marie (steam bath).




SELAMAT MENCUBA.....

1 comment:

  1. salam... nak tanye boleh? adunan cream cheese tu mmg agak berketul ae? thanks.. :)

    ReplyDelete