Wednesday, February 16, 2011

Resipi Moist Chocolate Cake

Juadah Minum Petang
Lagi2 kek coklat.....Moist Chocolate Cake kali ini resipinya diceduk dari buku seorang chef tidak asing lagi Puan Zubaidah bt Chepa, buku cetakan ke6 beliau "STEAMED CAKE" terbitan One Publisher. Buku ni saya beli di Popular Bookstore, yang menariknya buku ni diletak di rak buku tulisan Cina & tanpa fikir panjang sudah menjadi milik tuan rumah KEK WARISAN BONDA.
Sebelum publish kat sini dah minta kebenaran Puan Zubaidah sendiri....thank you Puan, semoga sentiasa dikurniakan rezeki berpanjangan. This cake is very moist seperti nama originalnya KEK COKLAT KUKUS BASAH. Seperti biasa husband & anak2 amat menyukainya.....alhamdulillah.
BAHAN-BAHAN:
  • 200 gm tepung superfine (saya guna tepung supreme)
  • 100 gm serbuk koko
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 3 biji telur B
  • 200 gm gula kastor
  • 250 gm susu pekat manis
  • 250 ml minyak masak (saya guna minyak jagung)
  • 250 ml air panas

CARA-CARA:

  1. Ayak tepung, soda, serbuk penaik & serbuk koko.
  2. Di bekas yang lain pukul minyak, telur, susu pekat manis & gula.
  3. Masukkan tepung yang diayak & kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan air panas & kacau rata.
  5. Sapu acuan 8" bulat dgn minyak, lapikkan kertas plastik (saya guna kertas grease).
  6. Kukus selama 1 - 1 1/2 jam.
  7. Hiaskan ikut selera masing-masing. Saya hias dengan topping coklat ganache & ditabur dgn manik warna-warni di atas kek. Tepinya just hias manik berbentuk hati. Nak sukakan hati anak perempuan saya......

SELAMAT MENCUBA......

No comments:

Post a Comment