Saturday, March 19, 2011

Kek Harijadi anak saudara

Moist Chocolate Cake
Tempahan kali ini diterima dari mak mertua untuk cucunya Fikri yang menyambut harijadi yg ke 5 tahun pada 11 Mac lalu. Sekali lagi Moist Chocolate Cake menjadi pilihan dihias dengan topping chocolate ganache dan edible image Ben 10 & buttercream untuk border. Inilah kali pertama guna edible image. Alhamdulillah, mendapat feedback yang baik dari para tetamu, itulah yang diperolehi dari ipar. Once again, thanks Milla (http://bakewithmilla.blogspot.com), your recipe is superb!
Layan......another angle of this cake....

Wednesday, March 16, 2011

Tempahan dari bekas teman sepejabat

Assalamualaikum, dah hampir sebulan tak bersiaran......bukannya menyepi diri tapi menjalankan tanggungjawab "cums driver" untuk urusan penghantaran anak-anak ke sekolah.....at least 4 hrs on the road sahaja setiap hari sekolah......sekarang baru dapat update cerita kek.....
Biar kecil tapi berhasil.....itulah petikan dari buku Chef Li yang habis dibaca lebih 2 minggu yang lalu....Apa kena mengena dengan cerita kali ini....just to remind me that walaupun hasil kerja belum halus mulus, setiap tempahan walaupun sedikit adalah satu cabaran biar kecil tapi berhasil.....kata2 semangat dari Chef Li.
Alhamdulillah, tempahan bulan ini adalah dari bekas teman sepejabat dulu, N, Rosanah & Siti Hatizah (tempah Sponge Cake tapi tak sempat ambil gambarnya).

Cream Cheese Cake - fresh cream deco + blueberry filling utk topping
- tempahan dari N untuk harijadi ibunya awal Mac lalu. Sebenarnya fresh cream hari tu tak berapa menjadi sangat, sebab itu border tak berapa kemas. Anyway N kata maknya suka sangat kek tu......tak sempat untuk disimpan utk esok hari, alhamdulillah. Takpe N, bole ode lagi utk suka2 makan ya......
Moist Chocolate Cake - dihias chocolate ganache + buttercream utk bunga & border

- ditempah oleh N juga utk harijadi husband & adik. Alhamdulillah N & family really enjoy this cake. Once again, Mylla thank you 4 the recipe.......

Cream Cheese Cake - dihias chocolate ganache + blueberry filling
- Kek ini sebenarnya tak menjadi sebab basenya terkena air sedikit, so utk juadah minum petang husband & anak-anak sajalah. Kek ni tak sempat simpan lama-lama.......husband & anak2 minat dengan apa2 je kek cheese.
Cream cheese cake - dipotong utk juadah minum petang
Bingka Cheese
- ditempah oleh Rosanah untuk majlis tahlih arwah ibubapa suami. Dah lama tak buat kek ni sejak balik Sarawak. Ramai yang tanya resipi tapi mohon banyak maaf, kerana belum dapat "greenlight" dari tuan punya resipi......kena jaga amanah ya.....

Wednesday, February 23, 2011

Tempahan

Alhamdulillah, tempahan kali ini diterima daripada Rosli dari Kpg Bintawa, Kuching pada 15 Feb 2011 yang lalu untuk makan2 sama keluarga isteri beliau. Thank you ye......lain kali ode lagi ye...
Sponge Cheese Cake

Moist Chocolate Cake

Wednesday, February 16, 2011

Resipi Moist Chocolate Cake

Juadah Minum Petang
Lagi2 kek coklat.....Moist Chocolate Cake kali ini resipinya diceduk dari buku seorang chef tidak asing lagi Puan Zubaidah bt Chepa, buku cetakan ke6 beliau "STEAMED CAKE" terbitan One Publisher. Buku ni saya beli di Popular Bookstore, yang menariknya buku ni diletak di rak buku tulisan Cina & tanpa fikir panjang sudah menjadi milik tuan rumah KEK WARISAN BONDA.
Sebelum publish kat sini dah minta kebenaran Puan Zubaidah sendiri....thank you Puan, semoga sentiasa dikurniakan rezeki berpanjangan. This cake is very moist seperti nama originalnya KEK COKLAT KUKUS BASAH. Seperti biasa husband & anak2 amat menyukainya.....alhamdulillah.
BAHAN-BAHAN:
  • 200 gm tepung superfine (saya guna tepung supreme)
  • 100 gm serbuk koko
  • 1 sudu teh serbuk penaik
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 3 biji telur B
  • 200 gm gula kastor
  • 250 gm susu pekat manis
  • 250 ml minyak masak (saya guna minyak jagung)
  • 250 ml air panas

CARA-CARA:

  1. Ayak tepung, soda, serbuk penaik & serbuk koko.
  2. Di bekas yang lain pukul minyak, telur, susu pekat manis & gula.
  3. Masukkan tepung yang diayak & kacau sebati.
  4. Akhir sekali masukkan air panas & kacau rata.
  5. Sapu acuan 8" bulat dgn minyak, lapikkan kertas plastik (saya guna kertas grease).
  6. Kukus selama 1 - 1 1/2 jam.
  7. Hiaskan ikut selera masing-masing. Saya hias dengan topping coklat ganache & ditabur dgn manik warna-warni di atas kek. Tepinya just hias manik berbentuk hati. Nak sukakan hati anak perempuan saya......

SELAMAT MENCUBA......

Wednesday, February 9, 2011

Kelas Bersama Kak As

Custard Layered Cake
Kelas bersama Kak As ni (no. telepon : 019-5206014) yang belum saya update dengan gambar kek diadakan pada November 2010 sebelum saya balik ke Sarawak. Sapa2 yang tinggal di sekitar Kota Kinabalu dan kawasan sewaktu dengannya boleh hubungi Kak As untuk maklumat lanjut tentang kelas2 yang diadakan oleh beliau.

Kek ni sedap sangat......lapis bawah very special kek span & atasnya karamel dihias pulak dengan buah pic. Sekali makan.......mesti mau lagi......sayangnya tak dapat tunjuk yang telah dipotong.....masa tu takda kamera pulak....
Talam Tokyo
Kuih Talam pertama yang saya belajar, Talam Tokyo. Alhamdulillah tunjuk ajar Kak As amat berharga......pengalaman yang tidak dapat lupa. Sekali lagi thank you Kak As, semoga Kak As sentiasa dilimpah rezeki yang berpanjangan.....amin.

Friday, February 4, 2011

Resipi

Walnut Carrot Cake (with cream cheese frosting)
Sumber Resipi : http://salamdariborneo.blogspot.com

First time makan kek ni di rumah Maria......sedap sangat. Jadi, resipi terus dapat dari blog beliau dan nak share bersama siapa sahaja yang ingin mencubanya.
BAHAN-BAHAN:
A
4 biji telur
3/4 cawan minyak jagung (emergency bole guna minyak makan)
350 gm gula halus

B
250 gm tepung gandum (tepung Hong Kong pun bole)
3/4 sudu kecil bicarbonate of soda - diayak
1 1/2 sudu kecil baking powder

C
400 - 420 gm lobak merah (diparut)
80 gm walnut (dicincang)

CARA MEMBUATNYA:
  1. Pukul telur hingga pekat, masukkan gula & pukul lagi hingga kembang.
  2. Masuk minyak & pukul hingga rata.
  3. Masuk B ke dalam bahan adunan telur tadi.
  4. Akhir sekali masuk bahan C dan gaul sehingga sebati.
  5. Masuk dalam loyang, bakar ikut suhu oven masing2.
  6. Sejukkan dan hiaskan dengan Krim Keju.

KRIM KEJU

125 gm cream cheese, 50 gm mentega, 75 gm gula aising, 1 sudu besar pati oren (sunquick pun bole, tapi saya guna lemon paste)

CARA MEMBUATNYA:

Pukul keju hingga berkrim. Masukkan mentega, gula & pati oren pukul lagi hingga sebati. Hiaskan atas kek yang telah sejuk tadi.

Tuesday, February 1, 2011

Juadah Minum Petang

Simple Lapis Roti Cheese (chilled)
Resipi ini saya dapat dari kakak ipar, Rogayah Hj Rabaiee dari Bandar Sri Aman. Ceritanya dia dapat dari saudara yang buat kenduri yang menghidangkan kek ini. Inilah kali pertama buat, tak menjadi sangat agaknya, perlu tanya kakak ipar lagi.... Walaupun tak berapa nak menjadi, masukkan juga dalam slot juadah minum petang. Anak-anak yang suka makan ni.....rasa manis masin roti cheese,
Bahan-bahannya:
A
5oo gm cream cheese philadelphia (saya guna Tatura yg ada dalam stok)
1/2 tin susu pekat (saya guna susu gold coin je-yg ada dalam stok)

B
Roti Cheese (jenama Khong Guan)
Cheddar Cheese (diparut)

Cara Membuatnya:
  1. Bahan A dipukul sampai berkrim (Bahagi 4 bahagian).
  2. Lapis pertama - susun roti dalam loyang spring foam atau "mousse ring" 7" diletak atas cake board (saya guna square 8" dilapik guna cake plastik je mcm yg lapik utk kuih talam tu.
  3. Lapik kedua - Masukkan a portion of Bahan A. Tabur cheddar cheese parut (Resipi asal hanya lapis terakhir saja, saya tabur setiap lapis)
  4. Ulangi proses 2 & 3 sampai habis.
  5. Akhir sekali, masuk dalam peti sejuk semalaman, barulah boleh dipotong.

Inilah hasilnya..........kena cuba lagi le ni.